Μάθημα 7 Προαγωγή της Υγείας του παιδιού

Οι παρεμβάσεις που προωθούν την υγεία των παιδιών είναι θεμελιώδεις για την οικοδόμηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής  που θα τα ακολουθεί στην ενηλικίωση.

  • Καλή υγεία
  • Ασφαλές και προστατευμένο περιβάλλον
  • Υποστηρικτικούς και υπεύθυνους γονείς με υψηλά επίπεδα γνώσεων για την υγεία.
  • Πρόσβαση σε υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης

Όπως συζητήθηκε προηγουμένως, ευάλωτοι πληθυσμοί όπως παιδιά μεταναστών/προσφύγων και παιδιά από οικογένειες με χαμηλό κοινωνικοοικονομικό επίπεδο, πρέπει να αντιμετωπίσουν συγκεκριμένα προβλήματα υγείας που  επηρεάζουν αρνητικά την κατάσταση της υγείας τους. Επομένως, αυτά τα προβλήματα θα πρέπει να αντιμετωπιστούν με ειδικό τρόπο, για να μπορέσουν τα μικρά παιδιά να αναπτύξουν πλήρως τις δυνατότητές τους.

Πηγή: https://pixabay.com 

Σε αυτό το μάθημα θα αναλύσουμε τους παρακάτω όρους:

Θέματα υγιεινής

Ανθυγιεινός τρόπος ζωής

Διατροφικά θέματα

Θέματα ψυχικής υγείας

Θέματα υγιεινής:

Οι καλές πρακτικές υγιεινής μπορούν να περιορίσουν την εξάπλωση μολυσματικών ασθενειών διατηρώντας έτσι την υγεία και την ευημερία των παιδιών. Όσον αφορά τις οικογένειες, η τήρηση μιας σωστής υγιεινής μειώνει τις ασθένειες και συνεπώς το κόστος υγειονομικής περίθαλψης και επίσης βελτιώνει την ποιότητα των συνθηκών διαβίωσης και την αυτοεκτίμηση των παιδιών.

  • Χρήση ασφαλούς νερού για πόση και μαγείρεμα
  • Κατάλληλες πρακτικές πλυσίματος χεριών
  • Αποκομιδή απορριμμάτων
  • Επισκέψεις οδοντιατρικής φροντίδας

Πρέπει να αναφερθεί ότι λόγω της τρέχουσας παγκόσμιας πανδημίας του COVID-19, ο ρόλος της διατήρησης μιας καλής υγιεινής είναι κρίσιμος για το μέλλον όλης της ανθρωπότητας.

Πλύσιμο των χεριών

Το πλύσιμο των χεριών είναι μια απλή τεχνική που μπορείτε να μάθετε στα παιδιά σας για να μειώσετε τον κίνδυνο να αρρωστήσει το παιδί σας. Τα περισσότερα μικρόβια μεταδίδονται μέσω των χεριών, καθώς κάθε φορά που αγγίζουμε μια επιφάνεια, τα μικρόβια μεταφέρονται στα χέρια μας. Εν συνεχεία, αν αγγίξουμε το πρόσωπο, το στόμα ή τη μύτη μας, τα μικρόβια εισέρχονται στο σώμα μας και μπορεί να αρρωστήσουμε.

Λάβετε υπόψη ότι η εφαρμογή νερού και σαπουνιού είναι υποχρεωτική για ένα σωστό πλύσιμο των χεριών!

  • Πριν από το φαγητό ή την προετοιμασία του φαγητού
  • Μετά τη χρήση της τουαλέτας
  • Μετά το βήχα, το φτάρνισμα ή το φύσημα της μύτης
  • Μετά το άγγιγμα βρώμικων επιφανειών
  • Μετά το άγγιγμα των ζώων
  • Μετά το άγγιγμα ή το πέταγμα των σκουπιδιών
  1. Βρέξτε τα χέρια σας με νερό
  2. Εφαρμόστε σαπούνι στα χέρια σας
  3. Τρίψτε επανειλημμένα τις παλάμες, το πίσω μέρος των χεριών, ανάμεσα στα δάχτυλα, κάτω από τα νύχια και τους καρπούς.

Η ιδανική διάρκεια είναι 40-60 δευτερόλεπτα. Εάν δεν έχετε αρκετές προμήθειες, προσπαθήστε να πλένετε τα χέρια σας όσο το δυνατόν περισσότερο.

Να θυμάστε πάντα ότι η εφαρμογή απολυμαντικού χεριών μετά το πλύσιμο των χεριών, προσθέτει επιπλέον προστασία!

Ωστόσο, υπάρχει ένα σημαντικό πρόβλημα που έγκειται στην κυβερνητική απροθυμία να επενδύσει χρήματα για την κατασκευή καταλυμάτων εξοπλισμένων με βασική υγειονομική υποδομή. Οι τουαλέτες, τα δοχεία νερού και το σαπούνι είναι βασικά για τη διατήρηση πρακτικών υγιεινής και θα πρέπει να παρέχονται σε κάθε προσωρινό ή μόνιμο κατάλυμα.

  • «Τρία δισεκατομμύρια άνθρωποι δεν έχουν εγκαταστάσεις πλυσίματος χεριών με νερό και σαπούνι στο σπίτι».
  • «Σχεδόν τα μισά σχολεία δεν διαθέτουν εγκαταστάσεις πλυσίματος χεριών με νερό και σαπούνι, επηρεάζοντας περίπου 818 εκατομμύρια παιδιά σχολικής ηλικίας».
  • «Περίπου το 32% των εγκαταστάσεων υγειονομικής περίθαλψης δεν διαθέτουν εγκαταστάσεις υγιεινής των χεριών στα σημεία όπου νοσηλεύονται οι ασθενείς».

Ανθυγιεινός τρόπος ζωής

Τα μη μεταδιδόμενα νοσήματα αφαιρούν τη ζωή 41 εκατομμυρίων ανθρώπων κάθε έτος: Αυτό είναι περίπου 70% όλων των παγκόσμιων θανάτων.

Όπως υποστηρίζεται στα προαναφερθέντα μαθήματα, τα μη μεταδιδόμενα νοσήματα είναι κοινά προβλήματα υγείας κατά την ενήλικη ζωή, αλλά αρχίζουν να αναπτύσσονται από πολύ μικρή ηλικία. Οι παράγοντες κινδύνου είναι συχνά αναστρέψιμοι και επομένως η αποτροπή τους είναι μείζονος σημασίας.

Οι γονείς πρέπει να επικεντρωθούν στο να βοηθήσουν τα παιδιά τους να υιοθετήσουν έναν υγιεινό τρόπο ζωής, αποτελώντας πρώτα τα κύρια πρότυπα για αυτά!

Σωματική δραστηριότητα:

Η σωματική δραστηριότητα προσφέρει πολλά οφέλη για την υγεία. Στην αρχή της προπόνησης, απελευθερώνει το άγχος, καλλιεργεί ένα συναίσθημα ενεργητικότητας, βελτιώνει τις συνήθειες ύπνου και ενισχύει την καρδιά, τους μύες, τα οστά και τις αρθρώσεις. Επιπλέον, προσφέρει μακροπρόθεσμα πλεονεκτήματα αυξάνοντας τη μακροζωία και μειώνοντας τον κίνδυνο κοινών χρόνιων νοσημάτων, όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα, τον σακχαρώδη διαβήτη και την υπέρταση. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι βελτιώνει επίσης την ψυχική υγεία μειώνοντας τον κίνδυνο για κατάθλιψη, ΔΜΣ, άγχος και ψυχωσικές ασθένειες.

Πηγή: https://www.pexels.com
  • Γίνετε πρότυπο για το παιδί σας ξεκινώντας τακτική άσκηση
  • Συμπεριλάβετε όλη την οικογένεια σε δραστηριότητες όπως οι δουλειές του σπιτιού ή τα ψώνια  
  • Εγγράψτε στο παιδί σας σε εξωσχολικά προγράμματα που προσφέρονται από την κοινότητά σας (εάν είναι οικονομικά)
  • Θέστε κάποια όρια σχετικά με τον χρόνο μπροστά στην οθόνη
  • Βρείτε εναλλακτικές λύσεις όπως βιντεοπαιχνίδια γυμναστικής
  • Προσπαθήστε να προγραμματίσετε οικογενειακές δραστηριότητες εκτός σπιτιού, όπου μπορείτε να είστε όλοι δραστήριοι και να δεθείτε ταυτόχρονα!

Διατροφικά θέματα:

  • Να βοηθήσει τα παιδιά ώστε να έχουν ένα υγιές βάρος
  • Να τους παρέχει την απαραίτητη πρόσληψη ενέργειας
  • Να προάγει την γνωστική τους ανάπτυξη
  • Να ισορροπήσει την συναισθηματική τους κατάσταση
  • Να αποτρέψει την εμφάνιση χρόνιων νοσημάτων
  • Να αποτρέψει θέματα ψυχικής υγείας όπως η κατάθλιψη ή
    το άγχος

  • Λαχανικά. Κάντε το πιάτο σας πολύχρωμο!
  • Φρούτα
  • Δημητριακά ολικής αλέσεως (όσο λιγότερο επεξεργασμένα, τόσο καλύτερα)
  • Υγιεινές πηγές πρωτεΐνης (π.χ. φασόλια, ξηροί καρποί, αυγά, ψάρια)
  • Νερό
  • Γαλακτοκομικά (χωρίς ζάχαρη)

Εξερευνήστε τις βασικές αρχές διατροφή για παιδιά σε διάφορες ηλικίες 

Πηγή: https://www.pexels.com 

  • Πάντα να έχετε στο μυαλό σας ότι είστε αυτός που ελέγχει τι μπαίνει στο σπίτι. Εφόσον εισάγετε υγιεινά τρόφιμα, τα παιδιά θα προσαρμόζονται και θα τρώνε ό,τι είναι καλύτερο για αυτά.
  • Γίνετε πρότυπο για αυτά. Αν σας δουν να καταναλώνετε υγιεινές τροφές, θα σας μιμηθούν.
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να αποφασίσουν τι θέλουν να φάνε.
  • Διαβάστε τις ετικέτες των τροφίμων για να έχετε γνώση και έλεγχο των συστατικών που καταναλώνετε εσείς και η οικογένειά σας (περιορίστε τη ζάχαρη, τα λιπαρά κ.λπ.).
  • Μην πιέζετε το παιδί σας να φάει και μην χρησιμοποιείτε το φαγητό ως ανταμοιβή.
  • Να περιορίζετε την ώρα μπροστά σε μια οθόνη. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πιο σωματικά δραστήρια παιδιά και ταυτόχρονα θα μειώσει την ποσότητα των σνακ.
  • Ξεκινήστε να εφαρμόζετε αυτές τις αλλαγές όσο το παιδί σας είναι ακόμα μικρό.

Πώς να έχετε μια υγιεινή διατροφή σύμφωνα με τον ΠΟΥ 

Πηγή: https://www.pexels.com 

Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχουν κάποιες ομάδες που χρειάζονται συμπληρωματική σίτιση!

Πρώτον, η διατροφή των βρεφών και των νεογνών μπορεί να βελτιωθεί με την εφαρμογή συνηθειών όπως ο αποκλειστικός θηλασμός από τον τοκετό έως τους 6 μήνες και την κατάλληλη συμπληρωματική σίτιση για παιδιά 6-24 μηνών.

Τα παιδιά που υποφέρουν από υποσιτισμό θα πρέπει να ελέγχονται από επαγγελματίες υγείας. Ανάλογα με την κατάσταση της υγείας τους μπορεί να χρειάζονται πολυβιταμινούχα συμπληρώματα ή σε πιο σοβαρές περιπτώσεις όπου αποτυγχάνουν να αναπτυχθούν, θα πρέπει να τρέφονται με συμπληρώματα υψηλών θερμίδων και να αξιολογούνται από ειδικό. 

Επιπλέον, οι έγκυες και οι θηλάζουσες γυναίκες ενδέχεται να χρειάζονται συμπλήρωμα θρεπτικών συστατικών (π.χ. ασβέστιο, σίδηρος με φολικό οξύ)

Μπορείτε να ανατρέξετε στην Ενότητα 2: Διαχείριση της Υγείας και Αυτοφροντίδα για περισσότερες πληροφορίες

Θέματα ψυχικής υγείας

Η ψυχική υγεία των παιδιών μπορεί να επηρεαστεί από μικρή ηλικία και για διάφορους λόγους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι γονείς πρέπει να χτίσουν ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον προκειμένου να διαφυλάξουν την ψυχική υγεία του παιδιού τους. Το να ακούτε τα συναισθήματά τους, να τα σέβεστε, να ενισχύετε την αυτοεκτίμησή τους και να τα φροντίζετε ενεργά είναι απαραίτητα για τη συναισθηματική σταθερότητα και την ευημερία των παιδιών.

Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα σημάδια που τα παιδιά εκφράζουν και οι γονείς πρέπει να αναγνωρίζουν ως έκκληση για βοήθεια.

  • Αλλαγές στη συμπεριφορά (π.χ. απουσία ενδιαφέροντος για πράγματα που ήταν διασκεδαστικά στο παρελθόν, κοινωνική απομόνωση)
  • Συναισθηματικές αλλαγές (π.χ. υπερβολική αντίδραση)
  • Αλλαγές στη σκέψη (αρνητικές σκέψεις)
  • Σωματικές αλλαγές (π.χ. έλλειψη ενέργειας, διαταραχή διατροφής ή ύπνου)

Εάν παρατηρήσετε τυχόν ανησυχητικά σημάδια, επικοινωνήστε με τον παιδίατρό σας επικοινωνήστε για να σας συμβουλέψει πώς να χειριστείτε τα πράγματα.

Ορισμένα παιδιά με προβλήματα ψυχικής υγείας θα πρέπει να λάβουν βοήθεια από έναν επαγγελματία υγείας. Μπορεί να είναι απαραίτητο να παρακολουθήσετε πολλές συναντήσεις με έναν ειδικό ψυχικής υγείας και/ή να ακολουθήσετε μια συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή. Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι θεραπειών, όπως η ΓΣΘ (Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Θεραπεία), μέσω των οποίων οι επαγγελματίες ψυχικής υγείας εστιάζουν στον τρόπο με τον οποίο τα αισθήματα και τα συναισθήματα επηρεάζουν τη συμπεριφορά. Ο στόχος αυτών των πρακτικών είναι να βοηθήσουν το παιδί σας να αντιμετωπίσει τα προβλήματά του. Επομένως, προσπαθήστε να μην ανησυχείτε καθώς παρέχεται η καλύτερη φροντίδα στο παιδί σας. Επιπλέον, να θυμάστε ότι η οικογένεια είναι θεμελιώδους σημασίας για την ψυχική υγεία του παιδιού και προσπαθήστε να δημιουργήστε ένα ακόμα πιο ασφαλές και προστατευτικό περιβάλλον για το παιδί σας που το έχει ανάγκη!