Les 2 Inzicht in de componenten van voedsel

Waarom zijn deze voedingsstoffen belangrijk voor het menselijk lichaam?

Voedingsstoffen zijn belangrijk voor een goede gezondheid en ontwikkeling.

  • Ze leveren energie
  • Ze zijn nodig voor lichaamsstructuren
  • Ze reguleren lichaamsfuncties

Er zijn 6 belangrijke categorieën voedingsstoffen

  1. Koolhydraten
  2. Vetten
  3. Mineralen
  4. Eiwitten
  5. Vitamines
  6. Water

Lichamen zijn gemaakt van botten, bloed, spieren, vet en water. Water is een voedingsstof die 60% van ons lichaamsgewicht uitmaakt. Het is belangrijk in veel functies; het maakt deel uit van elke cel in elk weefsel in het lichaam. Water vervoert andere voedingsstoffen naar alle delen van het lichaam; het voert afvalstoffen uit het lichaam en het helpt de lichaamstemperatuur te reguleren.

Eiwit is een voedingsstof die wordt gebruikt om onze lichaamscellen (zoals bloed- en spiercellen) te maken en te repareren. Ongeveer 1/2 van je droge lichaamsgewicht is eiwit. Als je niet genoeg koolhydraten eet, worden eiwitten omgezet in koolhydraten zodat je energie kunt krijgen. Als je te veel eiwitten eet, wordt de extra hoeveelheid omgezet in vet en opgeslagen in je spieren om later te gebruiken. Je lichaam kan eiwitten niet opslaan als eiwit, dus je moet elke dag wat eten. Je spieren hebben elke dag wat eiwitten nodig, vooral als je sport, rent of sport.

Koolhydraten zijn de primaire (nummer één) energiebron voor ons lichaam. Met voldoende koolhydraten kunnen de eiwitten en vetten die we eten hun werk doen. Als je je onze studie van de voedingsdriehoek herinnert, zul je je herinneren dat de koolhydraten de grootste groep op de bodem van de piramide waren. Er zijn 2 soorten koolhydraten, EENVOUDIG en COMPLEX. COMPLEXE koolhydraten waar we het over hadden, hebben nog een ander voordeel. Ze zijn rijk aan vezels. Vezels zijn het plantaardige materiaal dat niet door je lichaam verteerd kan worden maar wel belangrijk is voor het goed functioneren van het spijsverteringsstelsel.

Vet is een voedingsstof die de meest geconcentreerde energiebron voor het lichaam is. Een van de redenen is dat het later voor energie kan worden gebruikt. Het vet dat we in ons lichaam opslaan, beschermt onze vitale organen. Vet wordt afgezet onder de huid waar het werkt om ons lichaam warm te houden door te isoleren en warmteverlies te voorkomen.

Vitaminen zijn een categorie voedingsstoffen die omvatten: Vetoplosbare vitamines A, D, E en K en In water oplosbare vitamines B en C. Vitamines houden ons gezond, voorkomen ziekten, helpen ons goed te groeien, geven ons energie, zorgen voor een goed gezichtsvermogen en houden ons in goede conditie. Net als bij calorieën hebben kinderen elke dag meer vitamines nodig omdat ze groeien en hun lichaam zich ontwikkelt.

Mineralen zijn een andere voedingscategorie die, net als vitamines, een aantal verschillende vormen omvat. Als we het over mineralen hebben, hebben we het over calcium, jodium, fosfor, fluor, kalium, zink en ijzer. Mineralen helpen je om sterke botten en tanden en gezond bloed te hebben. Ze helpen je lichaam ook om op veel manieren gereguleerd te blijven. Calcium en ijzer zijn twee van de belangrijke mineralen

Food Chemistry | De wetenschap van voedselcomponenten

Dit zal in het kort uitleggen waar voedsel van is gemaakt en hoe voedingsstoffen door het lichaam worden gebruikt. Het is belangrijk om een uitgebalanceerde voeding te hebben om ervoor te zorgen dat je je cellen energie geeft. Energie kan worden opgewekt door verschillende soorten voedsel, maar het is belangrijk om energie te ontvangen van voedzaam voedsel om alle voordelen te behalen en minder schade aan te richten.

Hoe een dieet met veel geraffineerde en toegevoegde suikers slecht voor je kan zijn?

  • Het consumeren van vrije suikers verhoogt het risico op tandcariës (tandbederf). Overtollige calorieën uit voedingsmiddelen en dranken met veel geraffineerde en toegevoegde suikers dragen ook bij aan ongezonde gewichtstoename, wat kan leiden tot overgewicht, obesitas en diabetes.
  • Recent bewijs toont ook aan dat vrije suikers de bloeddruk en serumlipiden beïnvloeden en suggereert dat een vermindering van de inname van geraffineerde en toegevoegde suikers het risico op hart- en vaatziekten vermindert.

Hoe overmatig zoutgebruik slecht voor je kan zijn?

  • Hoge natriuminname en onvoldoende kaliuminname dragen bij aan een hoge bloeddruk, wat op zijn beurt het risico op hartaandoeningen en beroertes verhoogt.

Hoe overmatig gebruik van verzadigde vetten slecht voor je kan zijn?

  • Het eten van voedingsmiddelen met veel verzadigde vetten (bijv. Gefrituurd voedsel, rood vlees, verwerkt vlees) verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, beroertes en kanker.

De voedingsdriehoek is een eenvoudige visuele gids voor de soorten en verhoudingen van voedingsmiddelen die we elke dag moeten eten voor een goede gezondheid. Het bevat de vijf kernvoedselgroepen, plus gezonde vetten, afhankelijk van hoeveel ze bijdragen aan een uitgebalanceerd dieet.

De onderste twee lagen omvatten de drie plantaardige voedselgroepen:

  • Groenten en peulvruchten
  • Fruit
  • Granen (Kies meestal volkorengranen boven sterk verwerkte, verfijnde variëteiten)

Deze lagen vormen het grootste deel van de piramide omdat plantaardig voedsel het grootste deel van ons dieet zou moeten uitmaken – ongeveer 70% van wat we eten!

Advies:

  • Oudere kinderen, tieners en volwassenen moeten ernaar streven om elke dag minstens 2 porties fruit en 5 porties groenten of peulvruchten te eten.
  • De bovenste lagen van de piramide (gezonde vetten, melk, yoghurt, kaas en alternatieven, vlees, gevogelte, vis, eieren) moeten worden geconsumeerd, maar in kleinere verhoudingen (30%) dan het onderstaande.

De visuele gids voor gezond eten kan u helpen porties te begrijpen zonder u zorgen te maken over grammen of als u geen weegschaal hebt. Gebruik de Healthy Eating Plate als leidraad voor het maken van gezonde, uitgebalanceerde maaltijden.
Het gezond eten bord vind je hier in verschillende talen: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-eating-plate/translations/